Κινηματογράφος

Ο κινηματογράφος ήταν από τους τομείς που παρουσιάστηκε έντονο και άμεσο ενδιαφέρον. Το Ίδρυμα φρόντισε για τη δημιουργία κινηματογραφικής λέσχης και παραχώρησε αίθουσα και τεχνικό εξοπλισμό. Κάλυψε έτσι για αρκετά χρόνια την παντελή έλλειψη κινηματογράφου στη Σάμο. Οι προβολές άρχισαν τον Σεπτέμβριο του 1993 και συνεχίστηκαν μέχρι και την άνοιξη του 1996.

Υπήρξε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, αφιερώματα στον ελληνικό κινηματογράφο, μετάκληση σκηνοθετών και συζητήσεις για τα έργα τους που παρουσιάζονταν. Μετά την εμφάνιση στη Σάμο αιθουσών κινηματογράφου και τη δημιουργία 2 νέων κινηματογραφικών λεσχών, κρίθηκε ότι δεν υπάρχει λόγος συνέχισης των προβολών, αφού ήδη καλύφθηκε το μεγάλο αυτό κενό που υπήρχε στο νησί.

Σαν παράλληλη κινηματογραφική δραστηριότητα, οργανώθηκε και θεσμοθετήθηκε από το 1998 σε συνεργασία με το «Σωματείο Ελλήνων Σκηνοθετών-Παραγωγών Κινηματογράφου» το «Φεστιβάλ Μεσογειακού Ντοκιμαντέρ». Με την προβολή επιλεγμένων ντοκιμαντέρ επιχειρήθηκε να προωθηθεί η κινητικότητα των συνόλων, η πολιτιστική επικοινωνία, τα γόνιμα δάνεια, αναζητώντας παράλληλα το πρόσωπο του μεσογειακού ανθρώπου στο χώρο από την Ανατολή στη Δύση και στο χρόνο από το παρόν προς το παρελθόν και αντίστροφα. Πάνω απ” όλα όμως το Φεστιβάλ Μεσογειακού Ντοκιμαντέρ είναι μια απόπειρα ανίχνευσης και αναζήτησης του καθημερινού βίου του ανθρώπου της Μεσογείου, της αγωνίας του, του πολιτισμού του.

Το φεστιβάλ στηρίζει οικονομικά το Υπουργείο Αιγαίου, το Υπουργείο Πολιτισμού, και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Σάμου.

Το 1ο Φεστιβάλ ήταν αφιερωμένο στον χώρο, στον τόπο και στον καθημερινό άνθρωπο της  «Μεσογείου», στηριγμένο πάνω σε μύθους του παρελθόντος και του παρόντος.

Τη δεύτερη χρονιά οι εκδηλώσεις του 2ου Φεστιβάλ Μεσογειακού Ντοκιμαντέρ περιλάμβαναν δυο θεματικά αφιερώματα:
• το πρώτο αφορούσε την εργασία και επιχειρούσε να αναδείξει τα κοινά προβλήματα, τις κοινές επιθυμίες, τα κοινά στοιχεία της καθημερινής ζωής των εργαζομένων.
• Το δεύτερο αφορούσε Τούρκους δημιουργούς ντοκιμαντέρ. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός πως η ανταλλαγή γόνιμων πολιτιστικών σχέσεων συνιστά παράγοντα σύγκλισης, το αφιέρωμα στους δημιουργούς ντοκιμαντέρ της γειτονικής χώρας αναδείχθηκε ως γεγονός μείζονος πολιτιστικής και όχι μόνο σημασίας.

Την επόμενη χρονιά οι εκδηλώσεις του 3ου Φεστιβάλ Μεσογειακού Ντοκιμαντέρ περιλάμβαναν τέσσερα θεματικά αφιερώματα:

  • Παιδεία
  • Πολιτικό ντοκιμαντέρ
  • Προσωπογραφίες
  • Τοπία και άνθρωποι

Μετανάστευση, Εργασία, Πορτραίτα, Τόπος και άνθρωποι, Πολιτικό Ντοκιμαντέρ, ήταν οι θεματικές ενότητες του 4ου Φεστιβάλ.

Στο 5ο Φεστιβάλ γνωρίσαμε ήθη και παραδόσεις, προσωπικότητες της ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας, εικαστικούς, χώρους δουλειάς και μουσικές, προβληματιστήκαμε για το μέλλον του κόσμου σε «επικίνδυνες» και κάποιες φορές «εμπόλεμες» περιοχές, μοιραστήκαμε τις σκέψεις σημαντικών κινηματογραφιστών για το μέλλον του κινηματογράφου και γνωρίσαμε άγνωστες πλευρές του Ντίνου Κατσουρίδη.

Το πρόγραμμα του 1ου Διεθνούς Παράκτιου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σάμου ανοίγει «Ανάμεσα σε δυο Ηπείρους», επικεντρώνεται στην γεωγραφική ιδιαιτερότητα του νησιού, θέλοντας να αναδείξει την έννοια του μεταιχμίου και της φιλοσοφίας που αναπτύσσεται σε αντίστοιχες σχέσεις ή καταστάσεις. Για τον λόγο αυτό, το πρόγραμμα χωρίζεται σε δυο τμήματα:

  1. Στο αφιέρωμα σε Τούρκο σκηνοθέτη, προκειμένου να προβληθεί η κινηματογραφική παραγωγή της τόσο κοντινής στη Σάμο γείτονος χώρας, και
  2. Ένα διεθνές πανόραμα που διέπεται από την θεματική του μεταιχμίου, του «Ανάμεσα» είτε αυτό αναφέρεται σε κυριολεκτικές γεωγραφίες είτε σε γεωγραφίες συναισθημάτων.

Το Διεθνές πανόραμα περιλαμβάνει βραβευμένες ταινίες καταξιωμένων δημιουργών και θέλει να παρουσιάσει μια εκλεκτή επιλογή από την πρόσφατη κινηματογραφική παραγωγή , στην οποία αλλιώς δεν θα είχαν πρόσβαση οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού.